Rwa kulszowa

Rwa kulszowa to termin określający ból odczuwany w odcinku lędźwiowo-krzyżowym kręgosłupa. Najczęściej promieniuje przez pośladek, tylną powierzchnię uda – aż do stopy. Zdarza się, że dolegliwością towarzyszącą są uciążliwe objawy neurologiczne. Jak wyleczyć rwę kulszową? Czy leki są skuteczne? A może istnieją lepsze rozwiązania alternatywne?

Fizjoterapia i rehabilitacja na rwę kulszową – czy mogą zastąpić leki?

Najczęstszą przyczyną wystąpienia rwy kulszowej jest nacisk wywoływany przez zwyrodniały krążek międzykręgowy na nerwy. Szacuje się, że prawie połowa społeczeństwa w swoim życiu doświadczy objawów bólowych charakterystycznych dla rwy kulszowej. Często stosuje się nawet określenie tego schorzenia jako choroby cywilizacyjnej. Pierwszym krokiem, po który sięga wiele osób są powszechnie dostępne środki przeciwbólowe. Jednak leki na rwę kulszową są skuteczne jedynie na krótką metę.

Bez fizjoterapii, ani rusz. Nie zaleca się jej jedynie w pierwszym okresie choroby – wtedy pacjent z reguły otrzymuje polecenie unieruchomienia oraz stosowania farmakoterapii. Jednak kiedy intensywny ból ulegnie redukcji – niezbędne jest skorzystanie z pomocy fizjoterapeuty. Specjalista może zalecić terapię manualną, a także podpowie w jaki sposób poprawnie się poruszać, aby uniknąć nawrotów i zminimalizować objawy. Czasem stosuje się także hydroterapię, naświetlanie lub ultradźwięki.

Ćwiczenia na kręgosłup w zaciszu domowym

Leczenie rwy kulszowej polega także na odciążeniu kręgosłupa. Najczęściej polecanym przez lekarzy i fizjoterapeutów ćwiczeniem jest położenie się na plecach z półwałkiem rehabilitacyjnym – lub innym wypełnieniem w okolicy lędźwiowej – i umieszczenie ugiętych pod kątem prostym nóg na podwyższeniu.

Dobrym pomysłem może być też wykonanie ćwiczenia polegającego na postawieniu jednej stopy na podwyższeniu (chociażby na pierwszym stopniu schodów). Noga powinna być prosta, a palce skierowane do góry. Następnie należy pochylić się do przodu i całą pozycję przytrzymać około pół minuty. Całe ćwiczenie powinno zostać powtórzone 2/3 razy na każdą nogę.

Najskuteczniejsze będzie jednak zwrócenie się do specjalisty, aby pokazał ćwiczenia dostosowane do konkretnego pacjenta. Nie należy wykonywać ruchów sprawiających dyskomfort, gdyż mogą one jedynie pogorszyć samopoczucie. Ważny jest dobór odpowiedniego planu ćwiczeń i konsekwencja w ich wykonywaniu. O ćwiczeniach na kręgosłup przeczytasz na blogu Wapetka.pl.

Odpoczynek czy ruch?

Pytaniem, które często zadają osoby cierpiące na rwę kulszową jest to, czy należy odpoczywać, czy jednak ból można „rozchodzić”. Z reguły w pierwszym etapie leczenia zalecany jest odpoczynek i zmniejszenie poziomu aktywności. Warto jednak pamiętać, że zbyt długie przebywanie w pozycji leżącej może pogorszyć ból. Aktywność jest istotna – znacząco wpływa na elastyczność mięśni.

Najczęściej zaleca się wykonywanie prostych ćwiczeń rozciągających, treningi aerobowe o umiarkowanej intensywności, a także ćwiczenia, które wzmocnią mięśnie brzucha i grzbietu.

Lepiej zapobiegać niż leczyć rwę kulszową

Rwa kulszowa to nieprzyjemny ból, ciężki do zniesienia. Warto więc prowadzić tryb życia, który nie będzie prowokował wystąpienia tego schorzenia. Niezbędne jest wprowadzenie do planu dnia ćwiczeń, które wzmocnią mięśnie odpowiadające za prawidłową postawę ciała. Czasem zaleca się redukcję masy ciała oraz ograniczenie podnoszenia ciężkich przedmiotów. Przede wszystkim jednak warto obserwować swoje ciało gdyż silny ból rwy kulszowej jest z reguły poprzedzony dyskomfortem odczuwanym w okolicy lędźwiowej – warto już w tedy zgłosić się po pomoc do specjalisty.

Więcej na: https://www.wapteka.pl/
Źródło informacji: wapteka.pl
Fot: Envato Elements