Cyberprzestępcy, aby wyłudzić pieniądze, często wykorzystują popularne portale społecznościowe oraz komunikatory. Jedną z metod stosowaną przez przestępców jest próba uzyskania kodu BLIK. Tym razem, ofiarami oszusta padła trójka znajomych 21-latka, którzy stracili w sumie 1700 złotych.
Do policjantów z białostockiej „dwójki” zgłosił się 21-letni mieszkaniec Białegostoku. Mężczyzna poinformował policjantów, że ktoś oszukał trójkę jego znajomych podszywając się pod niego. Jak ustalili mundurowi, ktoś włamał się na konto społecznościowe 21-latka. Następnie podając się za niego, poprosił za pośrednictwem komunikatora o pożyczkę. Ponieważ znajomi byli przekonani, że korespondują ze swoim kolegą wygenerowali kody BLIK. W ten sposób stracili w sumie 1700 złotych.
Ostrzegamy! Często stosowaną przez oszustów metodą jest podszywanie się pod znajomych na portalach społecznościowych i zwracanie się z prośbą o pilną pożyczkę. Przestępcy proponują łatwy sposób przelania gotówki poprzez wygenerowanie numeru kodu BLIK w systemie płatności elektronicznej. Przekazany kod wystarczy, by sprawca mógł natychmiast wypłacić pieniądze. Bądźmy czujni i nie dajmy się zwieść pozorom. Aby nie paść ofiarą oszustów radzimy weryfikować tożsamość osób, które wysyłają do nas wiadomości z prośbą o pożyczkę. Najpierw skontaktujmy się z nimi telefonicznie i upewnijmy się, czy faktycznie to oni potrzebują tego rodzaju pomocy. Nie kierujmy się pośpiechem, lecz zdrowym rozsądkiem. Pamiętajmy również o stosowaniu silnych haseł, które zawierają małe i duże litery, cyfry oraz znaki specjalne. Dodatkową ochroną naszego konta może być dwuskładnikowe uwierzytelnienie. Wybierając pytania bezpieczeństwa wybierzmy hasło trudne do odgadnięcia, na które tylko my znamy odpowiedź. Pamiętajmy również o tym, aby nigdy nie zapisywać hasła w przeglądarce internetowej.
Uważajmy również na oszustów zainteresowanych zakupem oferowanej do sprzedażny przez nas rzeczy, którzy kontaktują się poprzez komunikatory. Zazwyczaj proponują płatność za produkt w serwisie, a następnie wysyłają link do formularza potwierdzającego rzekomy odbiór pieniędzy. Po wejściu w link polecają wprowadzenie danych konta do logowania i hasła, a następnie potwierdzenie transakcji wprowadzając kod BLIK. W ten sposób oszuści przejmują władzę nad naszym kontem, a pokrzywdzony traci oszczędności.
Jak nie dać się oszukać w przypadku kupna/sprzedaży na portalach aukcyjnych?
• bądź czujny, gdy otrzymasz wiadomość od kupującego/sprzedającego, aby wejść w link i podać dane karty bankomatowej;
• nie należy podawać numeru karty i specjalnego kodu CVV2/CVC2 , który jest nadrukowany obok podpisu;
• czytaj każdą wiadomość z kodem autoryzacyjnym, którą dostaje z banku zanim wykorzystasz go nie wiedząc co autoryzujesz;
• każde finalizowanie transakcji poza portalem aukcyjnym, czy to przez wiadomości mailowe, sms-y i komunikatory, które zwierają linki powinno wzbudzić naszą czujność;
• zwróć uwagę na pisownię w wiadomościach – jeśli to oszustwo często zawiera błędy i literówki;
• każdy sposób wywarcia na nas presji czasu, pośpiechu, szybkiego sfinalizowania transakcji powinno wzmóc naszą czujność.
KMP Białystok