Skomponowana w 1949 roku przez Mieczysława Wajnberga “Rapsodia na tematy mołdawskie op. 47” zapowiada album Marii Sławek, Lutosławski Quartet i Tomasza Januchty zatytułowany “TIKTIN”. Materiał na płytę został zarejestrowany podczas koncertu w Wielkiej Synagodze w Tykocinie. Obok muzyki tego polsko-żydowskiego kompozytora, na płycie usłyszymy również dzieła Andrzeja Panufnika i Jana Sebastiana Bacha. Album “TIKTIN” ukaże się 22 marca br.
Radosna, pełna wigoru, nawiązująca do mołdawskiego i bałkańskiego folkloru “Rapsodia na tematy mołdawskie” należy do najbardziej znanych dzieł Wajnberga. Ten niezwykle porywający utwór, niepozbawiony klezmerskiej nuty, w Wielkiej Synagodze w Tykocinie – jednym z najważniejszych zabytków kultury żydowskiej w Polsce – zabrzmiał 22 października 2023 roku. Teraz za pomocą najpopularniejszych platform streamingowych dźwiękowego zapisu tego wieczoru mogą posłuchać słuchacze na całym świecie.
“Od wielu lat staram się popularyzować twórczość polsko-żydowskich kompozytorów, opowiadać o żydowskiej historii, muzyce, kulturze. Ubiegłoroczny, jesienny wieczór w Wielkiej Synagodze w Tykocinie był wzruszającym przeżyciem nie tylko dla mnie i towarzyszących mi wspaniałych muzyków, ale także dla zgromadzonych w tym wyjątkowym miejscu słuchaczy” – mówi Maria Sławek, skrzypaczka i pomysłodawczyni projektu “TIKTIN”.
“Tego albumu by nie było, gdyby nie kilkadziesiąt osób, które zdecydowały się wesprzeć realizację mojego marzenia za pomocą internetowej zbiórki. Jestem im za to bardzo wdzięczna. To dzięki nim zarejestrowane wówczas dźwięki mogą trafić do szerszej publiczności” – dodaje artystka.
Za produkcję muzyczną odpowiada Tomasz Lida. Album “TIKTIN” ukaże się 22 marca 2024 roku nakładem Orphée Classics. Singiel zapowiadający płytę jest dostępny na platformach streamingowych: https://li.sten.to/tiktin-rhapsody
ARTYŚCI:
MARIA SŁAWEK
Gra solo, kameralnie, uczy, jest kuratorką i pomysłodawczynią wielu wydarzeń artystycznych, współzałożycielką i prezeską Instytutu Mieczysława Wajnberga, doktorką habilitowaną sztuki. Urodziła się i wychowała w Gdańsku, studiowała i wykłada w Krakowie, mieszka i działa w Warszawie. Występuje zarówno na dużych scenach filharmonicznych, jak i w małych podwórkach, księgarniach i pracowniach artystycznych. Poza graniem na skrzypcach, zajmuje się także historią muzyki żydowskiej, współpracuje naukowo Muzeum POLIN i Żydowskim Instytutem Historycznym. Od 2011 roku gra, bada, nagrywa i popularyzuje twórczość Mieczysława Wajnberga.
„TIKTIN” to − po sonatach Mieczysława Wajnberga nagranych z Piotrem Różańskim (CD Accord, 2015) i albumie „Rejoice” z Marcinem Zdunikiem (CD Accord, 2019) – jej trzecia autorska płyta. Maria Sławek była artystką-rezydentką Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie, stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz m. st. Warszawy. Uczy studentów w Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie i na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Jest także pomysłodawczynią i kuratorką serii mikro-koncertów w przestrzeniach warszawskich historycznych pracowni artystycznych. Gra na skrzypcach R.& M. Millant (Paryż, 1961).
LUTOSŁAWSKI QUARTET
Roksana Kwaśnikowska (skrzypce) / Marcin Markowicz (skrzypce) / Artur Rozmysłowicz (altówka) / Maciej Młodawski (wiolonczela)
Założony w 2007 roku Lutosławski Quartet to jeden z najbardziej wpływowych polskich kwartetów smyczkowych. Koncertujący na całym świecie zespół jest szczególnie ceniony za niestandardowe podejście do repertuaru i budowanie nowego wymiaru muzyki kameralnej. Lutosławski Quartet występował na prestiżowych festiwalach, takich jak Warszawska Jesień czy Klarafestival. Współpracuje z wybitnymi artystami ze świata muzyki klasycznej i jazzu oraz nagrywa dla renomowanych wytwórni, takich jak Naxos czy DUX. Jego głównym obszarem zainteresowań jest muzyka XX i XXI wieku, ze szczególnym uwzględnieniem twórczości polskich kompozytorów (Lutosławski, Szymanowski i Mykietyn), a także utworów pisanych specjalnie dla zespołu.
Lutosławski Quartet jest zespołem Narodowego Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego (NFM) we Wrocławiu.
TOMASZ JANUCHTA
Kontrabasista Teatru Wielkiego Opery Narodowej. Jako kameralista występował na najważniejszych festiwalach muzycznych w Polsce. Jako stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego zrealizował projekt „Zapomniana transkrypcja – opracowanie Tadeusza Pelczara Suit wiolonczelowych J.S. Bacha na kontrabas”, w ramach którego nagrał i opublikował w internecie wszystkie suity wiolonczelowe J.S. Bacha w tym opracowaniu. Jest członkiem awangardowych zespołów muzycznych, takich jak STOP, ZPT, INLY TOUCH. Kiedy tylko dopisuje pogoda, improwizuje na kontrabasie na ulicach.
Źródło informacji i grafika: Muzeum Podlaskie w Białymstoku