Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że konsultanci infolinii nie dzwonią do klientów w sprawie zmiany numerów telefonów do konta na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS, czy też zmiany numerów telefonów używanych w komunikacji z bankami.
Do ZUS docierają sygnały o tzw. spoofingu telefonicznym. Polega on na podszywaniu się pod dowolny numer lub nazwę kontaktu. Choć telefon odbiorcy wyświetla daną informację o dzwoniącym lub piszącym wiadomość, w rzeczywistości dzwoni lub pisze ktoś inny. W ten sposób coraz częściej oszuści podszywają się pod konsultantów banków czy przedstawicieli urzędów.
– W ostatnich dniach otrzymujemy od klientów zgłoszenia, że odebrali połączenia z infolinii ZUS z numeru 22 560 16 00, który wyświetlał się na telefonie klienta. Osoba łamaną polszczyzną pytała, czy klient potwierdza zmianę numeru telefonu do konta PUE oraz czy w imieniu ZUS ma poinformować banki o zmianie numeru telefonu. – mówi Katarzyna Krupicka, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa podlaskiego.
Warto podkreślić, że konsultanci infolinii ZUS nie dzwonią do klientów w sprawie zmiany numerów telefonów do konta na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS czy zmiany numerów telefonów w bankach.
– Zgodnie z naszymi standardami w sytuacji kiedy jest konieczność kontaktu pracownika ZUS z klientem, nasi konsultanci przedstawiają się, podając swoje imię i nazwisko oraz przekazują informację merytoryczną, zazwyczaj związaną z pytaniem klienta. – wyjaśnia rzeczniczka.
Połączenia te mogą również dotyczyć wezwania na kontrolę zwolnienia lekarskiego lub są związane z prowadzoną w ZUS konkretną sprawą klienta. Tą drogą nie zmienia się także numeru telefonu służącego do uwierzytelnienia klienta w systemie.
– Przestrzegamy naszych klientów, by nie udostępniali nikomu swoich danych do logowania na PUE ZUS – apeluje Katarzyna Krupicka.
Katarzyna Krupicka – regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa podlaskiego