W 2023 r. Narodowy Fundusz Zdrowia wysłał blisko 12 milionów SMS-ów z przypomnieniem o wizycie do specjalisty, badaniu czy hospitalizacji. Usługa jest realizowana dla pacjentów z całej Polski. Takie rozwiązanie pozwala ograniczyć ryzyko tego, że zapracowany i zabiegany pacjent zapomni o terminie wizyty u lekarza.
Wiadomości do pacjentów NFZ wysyła od lutego 2020 r. Przypomnienie dotyczy wizyt pierwszorazowych z 40 świadczeń m.in.: kardiologii, ortopedii, operacji jaskry, endoprotezoplastyki, gastroskopii, kolonoskopii, tomografii komputerowej czy rezonansu magnetycznego.
Pacjent otrzymuje wiadomość SMS na cztery dni przed umówioną wizytą, czy badaniem. Wystarczy, że pacjent podczas rejestracji w poradni poda poprawnie swój numer telefonu komórkowego.
– Pacjent otrzymuje krótką wiadomość zawierającą informację o rodzaju świadczenia, terminie wizyty, i co ważne, także numer telefonu, pod który może zadzwonić, aby odwołać wizytę. Jeżeli pacjent nie może pojawić się na zaplanowanej wizycie i odwoła ją odpowiednio wcześniej, przychodnia ma czas przyjąć innego pacjenta na jego miejsce. Takie rozwiązanie pozwala zmniejszyć skalę nieodwołanych wizyt, których w województwie podlaskim w 2023 r. było blisko 56 tysięcy. – mówi Maciej Bogdan Olesiński Dyrektor Podlaskiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ.
Skala nieodwołanych wizyt jest znacząca. W NFZ monitorujemy nieodwołane wizyty oraz rezygnacje w ramach 40 świadczeń. Takich nieodwołanych wizyt w całym kraju, w 2023 roku było prawie 1,3 miliona.
– W województwie podlaskim najwięcej, bo ponad 16 tys., przypadków nieodwołanych wizyt dotyczy świadczeń z zakresu ortopedii i traumatologii narządu ruchu, ponad 15 tys. z kardiologii, ponad 8 tys. z endokrynologii, blisko 6,5 tys. z fizjoterapii ambulatoryjnej, a prawie 4 tys. z onkologii. – dodaje Maciej Bogdan Olesiński.
Odwołana wizyta to szansa na zdrowie dla innego pacjenta
Jeśli wiemy, że nie możemy pojawić się u lekarza na umówione badanie, odwołajmy je. W ten sposób dajemy szansę innym pacjentom na skorzystanie z pomocy w korzystniejszym terminie. Nieodwołana wizyta to stracony termin dla innego pacjenta. Gdyby nieobecność została zgłoszona z wyprzedzeniem, inny pacjent mógłby wcześniej skorzystać z pomocy lekarskiej. Warto pamiętać, że nasze postępowanie ma wpływ na zdrowie drugiej osoby.
Nieodwołanie wizyty wpływa też na dłuższe oczekiwanie do lekarza. Dlatego tak ważne jest informowanie o swojej nieobecności. Dzięki odwołaniu wizyty termin nie przepadnie, bo szansę na skorzystanie z niego zyska inny pacjent.
Do Podlaskiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ docierają sygnały od pacjentów, że nie zawsze mogą dodzwonić się do placówki medycznej, aby odwołać wizytę. Warto jednak podkreślić, że wraz ze świadczeniem usług zdrowotnych, placówka medyczna powinna zagwarantować pacjentom możliwość realnego kontaktu, w tym odwołania wizyty, na co zwraca uwagę również Rzecznik Praw Pacjenta.
Analiza danych NFZ dotyczących nieodwołanych wizyt z 2022 r. do 2023 r. wykazała, że liczba nieodwołanych wizyt zmniejszyła się o około 100 tys. w skali kraju. Jest to zasługa pacjentów, a także placówek medycznych, które usprawniają kontakt z pacjentami w celu odwołania wizyty.
Kampania edukacyjna „Odwołuję, nie blokuję”
Narodowy Fundusz Zdrowia bierze udział w kampanii edukacyjnej „Odwołuję, nie blokuję”. Akcja zwraca uwagę na problem niestawiania się pacjentów na umówionych wizytach lekarskich, bez wcześniejszego odwołania. Kampania trwa od 2022 r. W jej ramach działania informacyjne i uświadamiające prowadzą publiczne i prywatne placówki medyczne.
Więcej o kampanii „Odwołuję. Nie blokuję”: https://odwolujenieblokuje.pl/
Źródło: Podlaski Oddział Wojewódzkiego NFZ